Nota: O final fixen dúas entradas, unha para os barcos, que trato nesta ficha, xeralmente utilizados para a pesca e outra para as barcas que se utilizaron para pasaxe ou sexa transporte de persoas, gando e enseres. Entre as dúas fichas mezclo algúns deles. Podedes completar entre os dous as distintas palabras.   

O mismo Eliseo  Alonso no seu sensacional libro "Pescadores del río Miño" utiliza as referencias barcos e barcas xa que como dice algúns barcos de pesca foron en tempos barcas de pasaxe.

Chamábanse barcos, as embarcacións (refírome as utilizadas nos ríos de Galicia, sobre todo no río Miño) feitas dunha peza, escavados nos troncos de árbores, de onde lles vén o seu nome, e de menor tamaño cas barcas.

Podían transportar ata catro persoas con bultos de pouco volumen e peso. Normalmente eran barcos de pesca e utilizávanse en tódolos ríos galegos, especialmente no río Miño. Por suposto había moitos tipos e deles fala Eliseo Alonso no seu libro "Pescadores del río Miño": onde describe a fondo as chalanas e os carochos ( Portugal) 

Barco de pesca, fotografía de Eliseo Alonso , sacada do libro "Pescadores del río Miño".

Este é o típico barco de pesca, tamén chamado lancha ou chalana,  utilizado no río Miño entre Arbo e Tui. Facían de anguleiros e valían para botar as redes.

Ver as pezas deste barco máis abaixo.

As gamelas son embarcacións pequenas de fondo plano e coa proa e a popa achatadas.

Úsanse na pesca de baixura e tamén como barcas auxiliares.

A tipoloxía desta barca aparece na foz do río Miño (Pola Guarda e Caminha).  Presenta a proa e a popa levantada.

Barco de pesca, fotografía de Eliseo Alonso , sacada do libro "Pescadores del río Miño".

Estos son os carochos de Portugal e por suposto de España, barcos moi esbeltos. Vense moitos no baixo Miño.

Tamén se chaman anguleiros ou barco do Miño.

Barco de pesca nos Peares no río Miño. Barcos algúns moi lixeiros e movidos a remo como as iolas.

A fotografía xa ten moitos anos e aparece no libro "As barcas e os barcos de paxase na provincia de Ourense no antiguo reximen" de Olga Gallego.

Ó fondo vese a garganta do río Miño, a dereita, non se vé, pero desemboca o río Sil.

 

Por suposto que o término de barco e barca é moito más amplio que o visto arriba, ver por exemplo o artigo "As embarcacións fluviais do legado patrimonial a novos usos en activación" de Xosé Manuel Vázquez Rodríguez, publicado no nº  2 da revista "Ardentía"; onde fala de que hai ata dez tipoloxías básicas de embarcacións nos ríos galegos, que superan a quincena si se consideran as variantes locais.

Xosé Manuel Vázquez non fala da distinción entre barcos e barcas, a súa clasificación vai máis polas formas,  pola estructura, e pola utilización,  dice que non hai formas puras, única e fixas no tempo senón un constante dinamismo con aproximacións e variacións que caracterizan a persistencia de modelos do pasado...

Dende o barco de dornas, os batuxos, a barca do Sil, as gamelas, a barca de Chantada, a barca do Ulla, as lanchas , as batelas, os caíques, os carochos, o anguleiro ou barco do Miño, a barca do Landro, a barca da Lagoa de Antela, as barcas de pasaxe, as barcazas do Miño ata chegar as barcas de ocio e de lecer, todo un mundo.

Recentemente tamén fago uso do libro "O legado dos ribeiraos", tamén de Xosé Manuel Vázquez.

--O--

 

Algúns exemplos:

 

Barco das dornas. Este barco consta de dous cascos, flotadores construidos a partir de troncos de madeira escavados e que se chaman dornas, sobre elles asentase unha plataforma construida con tablas. Na realidade eran dúas toradas ou dornas feitas de troncos  de castiñeiro vaciados, nos extremos deixaban unha proa, que chamaban bica,  e no outro unha popa. As dúas xuntánbanse como se ve no dibuxo polo chamabo piso que eran unhas taboas.

Era un barco feito para pescar xa que no piso permitía levar todo tipo de redes e elementos para a pesca. Levaban as artes da pesca como o biturón, a fisga, nasas, etc.

Houbo destos barcos dende Belesar ata A Guarda.

Imaxen e texto sacada deste link

http://www.concellodechantada.org/spa/cultura_barcas.htm

 

 

A este primitivo barco, o barco das dornas fai referencia J. Lorenzo.

A dorna medía 3,20 m. de largo por 1,70 de ancho aproximadamente.

Os remos eran desiguais xa que o remeiro vai nun lado, tamén eran de castiñeiro.  O remo medía 3,60 m e iba sobre un ferro chamado "O gambón".

Na miña visita do Museo de Arxeriz, na Ribeira Sacra do miño, visita que recomendo, vin esta barca de dornas:

 Barco das Dornas,  coas dúas dornas á beira do barco e que por abaixo non ten nada co cal a flotación é perfecta e ademais é unha navegación silenciosa. É un barco típico de pesca e moi usado na zona. Permite aproximarse sin facer moito ruído, o cal é moi bon para a pesca.

Visita do día 05/05/2023.

Outra fotografía.

--o--

 

 

A Lancha de Ourense, unha barca especial que inda lembro no río Miño tanto na Ponte Vella como sobre todo para pasar o río e pescar pola zona de Reza. Eran barcas de ocio e de placer.

A fotografía é de Xosé Manuel Vázquez e está publicada na revista Ardentía de Cambados (Pontevedra), no nº 2.

 

 

--O--

 

Esta a Barca da Lagoa de Antela.

A fotografía é de Xose Manuel Vázquez.

A dianteira é estreita e aguzada, motivada según dí Xose Manuel Vázquez pola facilidade para desprazarse entre os xuncos da Lagoa, do mesmo xeito que a dianteira obtusa do primeiro tramo do Miño facilita o remonte dos caneiros...

 

 

 

Esta é o batuxo, barca a que fai referencia a fotografía anterior de frente redondeado e axeitado para acceder ós caneiros.

Batuxo no Porto de Santa Isabel.

Sobre o batuxos hai un traballo sensacional titulado "Facéndolle as beiras ó Miño" da Asociaciación Cultural Maria Castaña e publicado na revista Ardentía no número 2, revista que se edita en Cambados (Pontevedra)".

 

--O--

 

 

Dibuxo dun barco típico do río Miño coas súas pezas e nomes como: as cavernas, o canizo dos pes, a remadeira ou cantadoira. a Ichama ou chulete, a sela, a cuaña, o paneiro, a tosta, o espiñazo, os bordos, etc.

Faltan os remos , xa que estos barcos ou barcas navegaban a remos, sempre sentados os remeiros en sentido contrario a marcha o remo de adiante é o que marca e o de atrás a seguir o ritmo e obedecer as ordes: rema, levanta, calza, rema pa tras, etc.

Toda a montaxe corría a cargo dos carpinteiros, por suposto con ferramenta especial como a anxola, para debastar a madeira,  e con operacións básicas como o embreado, que é untar con brea,  para que non entre a auga e que se fai con resina de pino o breu e con alquitrán ou pixe. Esto vai todo derretido nun pote e aplicado a barca. Logo as veces faixe o pintado.

 

Sobre os barcos das zonas de esteiro como as bucetas, chalanas, dornas, gamelas, etc. ver este link.

Completar a ficha e os datos vendo tamén a palbra barca, neste mismo dicionario.

salir.jpg (922 bytes) Saír.